Hemen çıkma oranı, internet siteleri ziyaret eden kullanıcıların, site içeriği ve etkileşimler hakkında fikir sahibi olmasını sağlayan bir kaynak görevi görmektedir. İnternette gezinen kullanıcıların web siteniz hakkında vermiş olduğu geri bildirim şeklinde de değerlendirilmektedir. Yani web sitenize giriş yapan ziyaretçilerin memnuniyet oranlarının ölçülmesi amacıyla kullanılmaktadır. Hatta bu konuda kullanılabilecek en doğru kaynak şeklinde yorumlandığı bilinmektedir. Web site performanslarının ziyaretçi davranışları üzerinden öğrenilmesini mümkün hale getirmektedir. Ayrıca hemen çıkma oranından elde edilen raporlar, hedef kitlenin beklentilerinin yorumlanması, sitenizin hemen çıkma oranı sonuçlarından yola çıkarak düzenlenmesi açısından oldukça etkilidir. Hemen çıkma oranının düşük olması ise internet sitenizin başarısını kanıtlayan etmenlerden birisidir. Ziyaretçilerin giriş yaptıkları sitede aradıklarını buldukları ve uzun süre kaldıkları anlamına gelmektedir.
Hemen çıkma oranı nedir sorusuna daha kapsamlı bir cevap verecek olursak, sitenizin kullanıcı ziyaretlerinin ardından raporlanan kalite sonucudur. Kullanıcıların sitenize giriş yapması sonrasında site içerisinde davranışları kontrol edilmektedir. Aynı zamanda sitede ne kadar kaldıkları, ne zaman çıkış yaptıkları gibi verilere ulaşmayı sağlamaktadır. Ziyaretçilerin web site içerisindeki eylem raporu olarak tanımlanması da mümkündür. Bounce Rate ne demek sorusunun cevabı ise Türkçe karşılığı ile hemen çıkma oranı şeklinde geçmektedir.
Hemen çıkma oranı internet sitesi ziyaretçilerin herhangi bir işlem yapmadan, yalnızca siteden ayrılma sürelerine bakılarak alınan ayrılma oranı olarak bilinmektedir. Ziyaretçilerin sitenizde tek bir sayfayı ziyaret etmesi ve siteden ayrılmadan önce ürün veyahut hizmet satın alması, üyelik oluşturması gibi detaylar ise hemen çıkma oranlarını etkileyen detaylar arasındadır.
Pek çok çalışmanın ve hizmetin internet dünyasına taşınması, dijital faaliyetleri zorunlu hale getirmiştir. Bu yüzden web sitelerin istenen kitleye ulaşabilmeleri, arama motorunda görünebilmeleri için hemen çıkma oranı önem arz etmektedir. Elde edilen raporlara bakılarak doğru sıralamalarda yer edinebilmek mümkündür. İlgili ölçümlerin sonucunda ise hedef kitlenizin sitenizle ilgili tutumu, görüşleri hakkında bilgi alabilirsiniz. Bu da elde edeceğiniz sonuçların sitenizin geleceği açısından bir hayli kıymetli verilere sahip olduğu anlamına gelmektedir.
Bounce Rate Neden Önemlidir?
İnternet kullanıcıları web sitenize giriş yaptıkları zaman, ihtiyaç duydukları bilgilere erişmeleri, site içerisindeki izlenimlerinin olumlu olması gibi birçok detay hemen çıkma oranını olumlu yönde etkilemektedir. Hemen çıkma oranının olumlu yönde etkilenmesinin ise birden fazla artısı bulunmaktadır. Bounce Rate neden önemlidir sorusuna cevap olarak da arama motorlarında üst sıralara taşınmak gösterilebilmektedir.
Sitenize giriş yapan kullanıcılar site içerisinde uzun süre zaman geçirdiklerinde, üyelik oluşturduklarında, herhangi bir hizmet ya da ürün satın aldıklarında hemen çıkma oranı düşecektir. Ancak sitenizde geçirilen zamanın azalması, geri çıkışların çok hızlı olması gibi durumlar, hemen çıkma oranının artmasına yol açmaktadır. Tüm bu durumlar ise sitenizde bulunan sayfalara göre değişiklik gösterebilmektedir. Yani sitenizdeki her sayfa için farklı hemen çıkma oranlarıyla karşılaşabilirsiniz. Hemen çıkma oranının sayfalara göre yorumlanması, çeşitli çalışmalarla iyileştirilmesi sonucunda da olumlu sonuçlar alabilirsiniz. Bazı örnekler üzerinden ilerleyecek olursak kullanıcı sitenize giriş yapıp aradığını kolayca buluyor, işlemlerini hızlıca tamamlayıp çıkıyorsa size katkısı olacaktır. Özellikle hızlı işlem yapmasından ötürü hemen çıkma oranı yükselse de düşünülenin aksine pozitif bir durumdur. Yalnızca web site sahibinin, ziyaretçiyi daha uzun tutacak optimizasyonlara ihtiyacı bulunmaktadır. Sizler sektörünüzde sunmuş olduğunuz hizmet, ürün veyahut bilgi hakkında analiz sonuçlarına erişmek istiyorsanız Bounce Rate verilerinden yola çıkabilirsiniz.
Bounce Rate sonuçları e-ticaret siteleri için de önemli olan verilerden birisidir. Bunun nedeni ise e-ticaret sitelerinin amacının, ziyaretçilere ürün satışı yapmak olmasıdır. Ziyaretçiler sitenize giriş yapıp ürünleri inceliyor, beğendikleri ürünleri sepete ekliyor ve satın alıyor olabilir. Ancak pek çok ziyaretçi de herhangi bir aksiyon almadan sitenizden çıkış yapabilmektedir. Hemen çıkma oranı ile bu veriler hakkında daha kapsamlı bilgi alabilirsiniz. Ayrıca web site performansı hakkında bilgi almak için de ilgili oranları gözden geçirebilirsiniz.
Hemen Çıkma Oranı Nasıl Hesaplanır?
Hemen çıkma oranı, internet sitelerin genel performansı hakkında haberci konumundadır. Sonuçların yüksek olması, sitenizin tasarımının karmaşık olduğu, ara yüzün kullanışsız olduğu ve sitenizin yavaş olduğu gibi bilgiler vermektedir. Ayrıca sitelerin kullanıcı deneyiminin de düşük değerlere sahip olduğunu göstermektedir. Bu tarz sorunlarla karşılaşmak istemeyen web site sahipleri ise hemen çıkma oranı nasıl hesaplanır şeklinde araştırmalar yapmaktadır.
Hemen çıkma oranı web site sahipleri için site performansını hesaplamaktadır. Ekstra bir hesaplama ihtiyacı oluşturmayan sistemi sayesinde sonuca en kolay şekilde ulaşmanızı sağlamaktadır. Hemen çıkma oranı hesaplamasında hangi bilgilerin dikkate alındığını, hesaplamanın nasıl yapıldığını bilmeniz de önemlidir. Çünkü günümüzde birçok kişi Bounce Rate nasıl analiz edilmeli şeklinde sorular yöneltmektedir. Detaylandıracak olursak hemen çıkma oranı hesaplaması yalnızca hemen çıkış yapılan oturumları dikkate almaz. Aynı zamanda web sitenize giriş yapan tüm oturumları göz önünde bulundurmaktadır. Tek sayfalık, hızlı çıkış yapılan oturumlar, tüm oturumlara bölünmektedir. Bunun sonucunda ise hemen çıkma oranı hesaplaması yapılmaktadır. Formül ise “Tek sayfalık oturumlar/ tüm oturumlar” olarak bilinmektedir. Yüzdelik bir oran elde edilmesi için ise var olan sonucu 100 ile çarpmanız gerekmektedir. Tek sayfalık oturumlardan hemen çıkma eylemini temsil etmektedir. Siteye yapılan tüm ziyaret ise tüm oturumlar olarak kullanılmaktadır. Söz konusu verilerden yola çıkarak son bir ay içerisinde sitenizi ziyaret eden kişi sayısı ve tek sayfalık oturum girişi sayısı bölünmektedir. Buradan elde edilen sonuç 100 ile çarpılıp sonuca ulaşılmaktadır. Yapılan hesaplamanın sonunda ise tüm ziyaretlerin dikkate alındığı unutulmamalıdır.
Hemen Çıkma Oranı Kaç Olmalı?
Hemen çıkma oranı kaç olmalı sorusuna verilecek net bir cevap bulunmamaktadır. Çünkü elde edilen oranlar, sektöre, yayın amacına, içerik çeşitlerine göre farklılık gösterebilmektedir. Sitelerin birbirinden farklı dinamiklerinin ve hizmetlerinin bulunması, ideal oranların net bir şekilde verilmesinin önüne geçmektedir. Özellikle hemen çıkma oranı ne olmalı sorusunun cevabı, bir sitenin farklı sayfalarında bile değişiklik gösterebilmektedir. Bu noktada sitenin çıkma oranlarının profesyoneller tarafından incelenmesi ve ilgili düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Böylece elde etmeniz gereken ideal çıkma oranı hakkında fikir sahibi olabilir, çok daha bilinçli bir şekilde hareket edebilirsiniz.
Daha kapsamlı olacak şekilde bilgi verecek olursak tarihi değerler hakkında bilgi veren bir blog sitesi ile ürün satışı yapan bir e-ticaret sitesi kıyaslanmamalıdır. Her iki seçenek için elde edilen hemen çıkma oranları farklılık göstermektedir. Bu yüzden blog sitelerinin kendi arasında kıyaslanması gerektiği gibi e-ticaret siteleri de kendi sektörlerine göre sıralanmalıdır. Hemen çıkma oranları sitenin amacına göre çok daha etkili sonuçlar sunmaktadır. Hemen çıkma oranlarının hesaplanması sırasında kullanılan farklı yöntemlerin olduğu da bilinmektedir. Söz konusu yöntemler, web sitenizi iyileştirme çalışmalarında da etkili sonuçlar almanızı sağlayacaktır.
Kullanılan yöntemlerden birisi site seviyesinde Bounce Rate olarak bilinmektedir. Belirli bir zaman dilimi içerisinde, web sitenin tüm sayfalarındaki toplam hemen çıkış sayısını tüm sayfalara yapılan giriş sayısına bölmektedir. Sayfa seviyesinde hemen çıkma oranı belirli bir zamanda bir web sayfasındaki hemen çıkış sayısına denk gelmektedir. Sayfada bulunan toplam giriş sayısına bölme işlemiyle hesaplama yapılmaktadır. Son olarak kullanılan yöntem ise kısmi Bounce Rate olarak tanımlanmaktadır. Kısmi hemen çıkma oranı, belirli bir zamanda sitelerin belirli bir kategorisi içerisinde gerçekleşen hemen çıkma sayısıdır. Aynı kategori içerisinde var olan giriş sayılarının tamamına bölünmektedir.
İdeal hemen çıkma oranlarını ortalama olarak anlatmak gerekirse;
- E-ticaret Siteleri %20-40
- Kurumsal Siteler %30-50
- Haber Siteleri %40-60
- Hizmet Sektörü Siteleri %40-60
- Bloglar %70-98
Aralığında ideal çıkma oranına sahip olmalı.
Hemen Çıkma Oranı Nasıl Düşürülür?
Hemen çıkma oranı web sitelerin hedef kitlesine, yayın amacına, içerisinde barındırdığı hizmete göre çeşitlenmektedir. Ancak hemen çıkma oranı hangi amaca hizmet ederse etsin, arama motorlarında üst sıralarda yer alması hedeflenen noktadır. Kullanıcıların taleplerini ve ihtiyaçlarını karşılayan bir internet sitesi satın almak, dijital dünyada var olabilmek, rakiplerin önüne geçebilmek açısından önemlidir. Web site sahiplerinin hemen çıkma oranlarını takip etmesi, ilgili iyileştirmelerin gerçekleştirilmesi açısından da önemlidir. Hatta günümüzde etkili pazarlama stratejilerinden biri olarak tanımlanmaktadır. Hemen çıkma raporunu almanızın ardından, karşınıza çıkan oranı düşürmek için ise bazı detaylara dikkat etmeniz gerekmektedir.
Hemen çıkma oranı düşürme işlemleri sırasında öncelikli olarak genel sistem hatalarına odaklanmalısınız. Web sitenizi ziyaret eden kullanıcıların karşılaşabileceği yapısal hatalar, kullanıcıların direkt olarak çıkmasına yol açmaktadır. Ayrıca web sitenizin hızı da muhakkak dikkat etmeniz gerekenler arasındadır. İnternet sitenizin sayfa boyutunun büyük olması, yüklenme hızını etkileyebilmektedir. Ziyaretçiler sayfaların açılma hızıyla ilgili sorun yaşamaları halinde başka bir siteye giriş yapmaktadır. Bundan ötürü hemen çıkma oranlarını düşürmek amacıyla sayfa hızınızı iyileştirmeye odaklanabilirsiniz.
Hemen çıkma oranı nasıl düşürülür sorusuna cevap olarak sitenin kullanıcı dostu olması da önerilmektedir. Ziyaretçilerinizin web site içerisinde aradıklarını kolay bir şekilde bulabilmeleri için sitenin tasarımı basit olmalıdır. Yapmış olduğunuz tasarımların hedef kitlenizin dikkatini çekmesi de olmazsa olmazlar arasında yer almaktadır. Ayrıca siteye giriş yapıldığı zaman karşılaşılan genel tasarım da oldukça önemlidir. Sitede bulunan görsellerin büyüklüğü, geç yüklenmesi gibi durumlar çoğunlukla rahatsızlık oluşturmaktadır. Sizler bu durumla karşılaşmamak için daha düzenli bir tasarım hazırlayabilirsiniz. Sitenizin mobil kullanıma uyumlu olması da önemli noktalardan birisidir. Sitenizin tasarımının hemen her mobil cihazda açılabilir olması gerekmektedir. Böylece kullanıcı memnuniyetinin artması da gözlemlenebilecek noktalardan biri olacaktır. Hemen çıkma oranının düşmesi için kullanabileceğiniz en önemli yöntem ise içeriklerin dikkat çekici olmasıdır. Sitenizdeki içeriklerin özenli bir şekilde hazırlanması, kullanıcıları mutlu edecektir. Kullanıcıların mutlu olmasıysa pek çok araştırmada, hemen düşme oranının azalmasına yol açtığını şeklinde yorumlanmaktadır.
Bounce Rate Nasıl Analiz Edilmeli?
Bounce Rate analiz işleminde net bir kanıya varmadan önce sitenizin sektörünü, yayın amacını ve bulunduğu kategoriyi dikkate almalısınız. Çünkü belirli durumlarda yüksek hemen çıkma oranıyla karşılaşmak, sanıldığı kadar kötü bir durum değildir. Yani web siteniz üzerinde hızlıca değişime gitmeniz gerekmeyebilir. Örnekler üzerinden ilerleyecek olursak gezilecek ve görülecek yerlere sahip bir blog siteniz olsun. Bu blog sitesindeki herhangi bir sayfa ile e-ticaret sitesinde yer alan ürün sayfası aynı değerlendirmeden geçmemektedir. Çünkü blog sayfasındaki kullanıcı aradığı bilgiye ulaşınca hızlıca çıkış yapabilmektedir. Yani ihtiyacı olan veriyi alıp başka sayfalara girmeden çıkabilmektedir. Ancak tam tersi hareket edilmesi gereken bir web sitede ise durum, dikkat edilmesi gereken bir nokta olabilmektedir.
Yüksek Bounce Rate Ne Anlama Gelir?
Yüksek Bounce Rate ne anlama gelir şeklinde birçok soru yöneltilmektedir. Çünkü yüksek hemen çıkma oranı, sitelerde muhakkak dikkat edilmesi gereken bazı durumların olduğunu göstermektedir. Kullanıcılar yüksek hemen çıkma oranında herhangi bir aksiyon almadan web sitenizden çıkış yapmaktadır. Bu durumun ise belirli nedeni olduğunu söylemek mümkündür. Web sitenizi ziyaret eden internet kullanıcıları aradıklarını bulamadıkları için hızlıca geri çıkabilmektedir. Aynı zamanda sitenizin hızlı bir şekilde açılmaması, tasarımla ilgili sorunların varlığı ve kullanıcı deneyimlerinin başarısızlığı da etkili noktalar arasındadır.
E-Ticaret Siteleri İçin Ortalama Bounce Rate Nedir?
İdeal e-ticaret hemen çıkma oranı %10 ila %40 aralığındadır. Bu aralığın altında bir orana sahip olmak ise sitenizdeki kullanıcı deneyimlerinin iyi olduğunu göstermektedir. Ancak %40 oranında sonuçlar almak, web sitenizde iyileştirmeler yapmanız gerektiği anlamına gelmektedir. Ortalama hemen çıkma oranı ise sitelerin sektörüne göre değişiklik göstermektedir. Hemen çıkma oranınızın yüksek ve düşük olması bu gibi detaylara bağlı olacak şekilde belirlenmektedir. Genel olarak bakıldığında pek çok kişi e-ticaret siteleri için ortama Bounce Rate nedir şeklinde sorular yöneltmektedir. Bu kısımda da sitenin satmış olduğu ürün ve hizmete bakarak yorum yapılmalıdır. Genel olarak sunulan oran ise yazımızda yer verdiğimiz gibidir.