Teknolojinin gelmiş olduğu nokta, insanların günlük ihtiyaçlarının dahi internet üzerinden giderilmesini sağlamaktadır. Bu durum geleneksel pek çok çalışmanın yerini dijital ortamın almasına yol açmıştır. Pek çok küçük ve büyük marka, hedef kitlesini internet ortamında bulmaktadır. Farklı sektörlerden firmaların internet dünyasında çok daha geniş kitlelere hitap edebilmesi de mümkündür. Böylece internet kullanımıyla başarılı olmak, daha etkili adımlar atarak ilerlemek imkânsız olmaktan çıkmıştır. Ancak dünya genelinde hizmet vermek, tanınırlığını arttırmak isteyen sitelerin dikkat etmesi gereken bazı durumlar bulunmaktadır. Bunlardan birisi arama motorlarında öne çıkabilmektir. Çünkü arama motorunda ön sıralarda yer almak, sektörünüzdeki rekabet açısından bir hayli önem arz etmektedir. Bir sitenin arama motorunda yer edinmesi basit olsa da ziyaretçi oranının arttırılması açısından kapsamlı bilgi sahibi olmak gerekebilmektedir. Önemli olan noktalardan birisi ise hreflang etiketi olarak isimlendirilmektedir.
Arama motorlarının, sitelerin potansiyel kitlesine erişim sağlayabilmesi için büyük bir rol oynadıkları bilinmektedir. Arama motoru gibi etkili araçların en iyi şekilde kullanılabilmesi için bazı özellikleri bulunmaktadır. Söz konusu etkili araçlardan biri olan hreflang etiketi yalnızca ülkemizde değil tüm dünya genelinde öne çıkmanıza yardımcı olmaktadır. Bu da oldukça etkili, başarı oranınızı arttıran noktalardan biri olarak değerlendirilmektedir.
Popüler arama motorlarında, internet sayfaları, kullanıcıların kullanmakta oldukları dile, bulundukları bölgeye göre sıralanmaktadır. Hreflang etiketini kullanarak, arama motorlarında kullanılan bu özelliği faydalı hale getirebilirsiniz. Arama motorlarında hreflang etiketiyle birlikte sayfanızın dilini, ülke kodunu aktarabilirsiniz. Böylece kullanılan doğru ve eksiksiz bilgilerle, sayfanız, potansiyel kitlenizin önüne çıkacaktır.
Dünya genelinde aktif bir şekilde kullanılmakta olan Google, bir metnin direkt olarak çevrildiğini anlayabilmektedir. Örnek verecek olursak, İngilizce bir metni tamamen çevirdiğiniz zaman, SEO için kopyalanmış bir içerik olarak algılanmaktadır. Bu da arama motorunda olumsuz sonuçlarla karşılaşmanıza yol açmaktadır. Sitenizde farklı dil versiyonları bulunuyorsa, siteniz açısından daha riskli olabilmektedir. Hreflang kullanımıyla birlikte içeriklerinizin yenilenen içerikler olmadığını aktarabilir, performans değerlerinizi koruma altına alabilirsiniz.
Hreflang Etiketi Ne İşe Yarar?
Hreflang etiketi detaylı olarak incelendiği zaman iki önemli işlevinin olduğu gözlemlenmektedir. Bunlardan ilki Google ve benzeri arama motorlarında gezinen kullanıcıların doğru versiyonlu sayfalara ulaşabilmesidir. İkinci önemli işlevi ise arama motorlarının, internet sitenizin faaliyet göstermekte olduğu bölgeleri bilmesini sağlamak olarak tanımlanmaktadır. Hreflang etiketi sayesinde aynı dili konuşmasına rağmen farklı bölgelerde yaşan süren kullanıcıların internet sayfasının farklı versiyonlarını görmesini sağlamaktadır. Örnek göstermek gerekirse iki farklı ülke için farklı versiyonlar hazırlanmaktadır. Bu durum temelde fiyatların farklılık göstermesi, bilgilerin en doğru şekilde aktarılabilmesi gibi nedenler barındırmaktadır. Yani hreflang etiketi sayesinde, bir siteye giriş yaptığınız zaman sunulan bilgilerin tamamen size uygun olduğunu görebilirsiniz.
Hreflang etiketinin kullanılmasının sunmuş olduğu avantajlardan söz edecek olursak, kullanıcı deneyimi öne çıkanlardan birisidir. Ayrıca etiketin kullanımı, internet sitelerin dönüş performanslarının iyileşmesini sağlamaktadır. Bu da arama motoru optimizasyonu açısından faydalı olması anlamına gelmektedir. Hreflang etiketinin kullanılmasının bir diğer artısı ise site içerisinde yer alan içeriklerin, web site trafiğinin yönetilmesine yardımcı olmasıdır. Farklı diller ve farklı ülkeler için, birden fazla versiyonun hazırlanması, çeşitli sayfaların barındırılması anlamına gelmektedir. Hreflang etiketinin kullanılmaması halinde ise sayfa içerisindeki içerik çalışmaları talep edilen başarıyı getirmeyecektir. Sunmakta olduğu bir diğer avantaj ise hedef kitlenin belirlenmesinin mümkün hale gelmesidir. Kullanıcıların bir web siteye giriş yaptığı zaman doğru versiyona ulaşmasına yardımcı olmaktadır.
Hreflang etiketinin kullanılması gereken noktalardan söz edecek olursak kullanıcıların doğru içeriklerle bir araya gelmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Google bünyesinde bulunan sitelerin farklı dil sürümlerinin birbiriyle bağlantılı olduğunu göstermektedir. Böylece Hreflang etiketi ile web sitenizin farklı versiyonlarını Google tarafından kullanılabilir hale getirebilirsiniz. Bu noktada sıklıkla kullanılan yöntemlerden söz edecek olursak web site içeriğini birden çok dilde sunmak istiyorsanız hreflang etiketlerinden yardım alabilirsiniz. Aynı zamanda farklı dilde konuşmayı hedefliyorsanız veyahut sitenizi tek dilde hazırlayıp bazı öğelerin ziyaretçilerin diline uymasını istiyorsanız da kullanmanız mümkündür.
Hreflang Etiketi Nasıl Kullanılır?
Hreflang etiketi, diğer etiketlerle kıyaslandığı zaman daha az kullanılan seçeneklerden birisidir. Bundan ötürü kullanıcıların hreflang etiketi kullanımı sırasında bazı önemli hatalar yapması olası durumlar arasındadır. Detaylı olacak şekilde bilgi verecek olursak bir web sitesi için hreflang etiketi hazırlamak istiyorsanız öncelikli olarak kullandığınız dile ait HTML uyumlu dil kodlarını bilmeniz gerekmektedir. HTML için ISO 639 standartlarının kullanılmakta olduğunu da bilmelisiniz. Bu standarttan yola çıkıldığı zaman her dil için iki harfli bir kodun verildiği bilinmektedir. Bazı örnekler verecek olursak Türkçe için “tr”, İngilizce için “en”, Almanca için “de” ve Fransızca için “fr” şeklinde kodlar kullanılmaktadır.
Hreflang etiketi kullanımı dil seçeneğine ek olarak ülke veyahut bölgelerin tanımlanmasına destek olmaktadır. Bu noktada ikili fark kodları ile standartlaştırma işlemi uygulanmaktadır. Örnekleri sıralayacak olursak Türkiye “tr”, İngiltere “gb”, Almanya “de”, Fransa “fx” şeklinde kodlanmaktadır. Kullanılmakta olan bu kodlar, arama motorunda yer alan web site sayfasının hangi dilde olduğunu, hangi ülke veyahut bölgenin kullanıcılarına hitap ettiğini aktarmaktadır. Bu da Ülkemizdeki bir sitenin Alman vatandaşlarını hedeflemesi halinde uygun kodları kullanıp başarılı sonuçlar alabilmesi anlamına gelmektedir.
Bir diğer kısım ise hreflang etiketinin teknik kullanımıyla alakalıdır. Teknik olarak üç farklı yönteme yer verilmektedir. Bunlar HTML etiketleri, http üst bilgi ve XML site haritası olarak sıralanmaktadır. En yaygın olarak kullanılan seçenek ise HTML etiketi kullanımı olarak bilinmektedir. HTML etiketinin kullanılmasının olumsuz yani, kullanacağınız sayfa için manuel giriş yapmanızın gerekli olmasıdır. Diğer yandan HTML etiketinin kullanımı diğer yöntemlerle kıyaslandığı zaman çok daha basittir. Hatalı bir işlem yapmanız halinde oluşan sorun, yalnızca etiketleme yapılan sayfada yaşanmaktadır. Etiket işlemini gerçekleştirmek istediğiniz her bir sayfa için “<head>” bölümünün içine bilgi girişi yapılmaktadır. Hreflang etiketini kullanmadığınız zaman arama motoru kendi algoritması üzerinden yerleştirme yapmaktadır. Bu yüzden herhangi bir dil hedefiniz olmadığı durumlarda dil kodunun yerine “x-default” eklemelisiniz. Böylece arama motoru tarafından yapılacak olan otomatik atamanın önüne geçmiş olursunuz.
Hreflang Etiketinin Kullanım Örnekleri
Hreflang etiketi kullanım örnekleri hakkında bilgi sahibi olarak web sitenizin ziyaretçi oranlarını arttırabilir, satış stratejilerini geliştirebilirsiniz. Bu durum sitenizin kısa bir süre içerisinde beklenenden çok daha iyi bir gelir elde etmesi anlamına gelmektedir. Etkili olan bazı hreflang etiketi kullanım stratejilerinden söz edecek olursak doğrulama işlemi öne çıkanlar arasındadır. Dil ve bölge sayısı arttıkça kontrol edilmesi zorlaşan bir yapının ortaya çıktığını göstermektedir. Bu yüzden bir web site içerisinde hreflang etiketi kurmanızın ardından yapıyı takip etmelisiniz. Takip ettiğiniz takdirde, sitenizin farklı dillerden veyahut farklı bölgelerden gelen kullanıcılara yanıt verme durumunu kontrol edebilirsiniz. Belirli aralıklarla yapacağınız kontrolleri manuel olarak gerçekleştirebileceğiniz gibi otomatik araçları da kullanabilirsiniz.
Hreflang kullanımına başlamak için öncelikli olarak sitenizin hangi bölge ve dilde potansiyel sahibi olduğunu belirlemelisiniz. Bu işlem sırasında kullanabileceğiniz yöntem ise birden fazladır. Örnek verecek olursak bir ülke için gösterim sayınız yavaş yavaş artıyor olabilir. Böyle bir durumda söz konusu ülke için farklı bir site versiyonu hazırlayabilirsiniz. Böylece hedeflenen ülkede hizmet verebilmek için verilerinizin artışını beklemeniz zorunlu olmaz. Elbette süreç içerisinde hızlanabilmek için çeşitli Pazar araştırmaları yapmalı ve etkili stratejileri gözden geçirmelisiniz.
Hreflang etiketinin kullanılması halinde hataların tespit edilmesi amacıyla kullanılan bazı yöntemler bulunmaktadır. Manuel bir yöntem kullanacağınız zaman web site sayfalarının kaynak koduna gitmeli ve detaylı inceleme yapmalısınız. Bu durum sandığınızdan çok daha yorucu bir hal alabilmektedir. Bundan ötürü test işlemleri için çevrimiçi toolları kullanabilirsiniz. Tarama işlemlerini çevrimiçi programlarla tamamladığınız zaman sitenizde var olan hataları kısa sürede bulabilirsiniz. Tüm site tarama işlemi ise tek bir sayfaya kıyasla çok daha uzun sürebilmektedir.
Hreflang Etiketlerinde En Sık Karşılaşılan Hatalar
- Web sitelere hreflang etiketinin eklenmesi sırasında karşı karşıya kalınan bazı hatalar gözlemlenmektedir. Söz konusu hatalardan bahsedecek olursak hreflang etiketi kullanımı en sık yapılan hata dil kodunun yanlış bir şekilde eklenmesidir. Dil kodunun yanlış eklenmesi, tanımlanamamasına yol açmaktadır. Bundan kaynaklı olarak da arama motoru botları, dil kodunun yapısını tespit edememektedir.
- Sıkça karşılaşılan hatalardan birisi duplicate içerik problemi olarak tanımlanmaktadır. Belirli durumlarda internet siteleri sahipleri, çeşitli bölgeler için doğru bir hreflang etiketi kurmaktadır. Hreflang etiketini ise farklı sayfalara yönlendirmektedir. Ancak söz konusu sayfalar birbirinin aynısıdır. Bu durum arama motoru botlarının iki sayfadan biri için index alamamasına neden olmaktadır. Yani arama motorunda sayfalardan bir tanesi duplike olarak yorumlanmaktadır.
- Hreflang etiketi hataları arasında URL hatası yer almaktadır. Sayfa URL’lerinin her bir sayfasının farklı bir versiyonu bulunması gerekmektedir. Ayrıca sayfalarının hatalı olmaması gerekmektedir.
- Yaygın hatalar arasında sayfaların farklı versiyonlarının Subdomain ile verildiği web sitelerinde gözlemlenmektedir. Bundan ötürü hatanın alınmaması için HTTPS kullanımı kontrol edilmelidir.
- Karşılaşılan en yaygın hatalardan bir diğeri Canonical link ile ilgili çatışmaların yaşanması olarak değerlendirilmektedir. Hreflang etiketi ile uyuşmama durumu, arama motorlarının işlemlerinde karışıklıkların yaşanmasına yol açmaktadır. Çünkü Canonical link ile bir sayfaya yönlendiren sayfa, ek olarak bir başka dil versiyonuna sahip olan sayfaya da yönlendirme yapmaktadır. Tüm bu karmaşıklık, arama motoru botlarının sayfayı indekslemesinin önüne geçebilmektedir.
Hreflang SEO İçin Neden Önemlidir?
İnternet dünyasında dikkat edilmesi ve bilinçli bir şekilde kullanılması gereken araçlardan birisi hreflang etiketidir. Hreflang etiketi, web sitenizde yeni kitlelere erişim sağlayabilmeniz, trafiğinizi hızlı bir şekilde arttırabilmeniz gibi önemli katkılar sağlamaktadır. Ek olarak internet kullanımları sırasında, ziyaretçilerin dikkat ettiği noktalar arasında hedeflerine uygun, doğru ve güvenilir bilgilere yer veren siteler yer almaktadır. Pek çok kişi, yabancı bir dilde içerik sunan, para biriminin yanlış kullanıldığı sitelerde uzun süre kalmak istememektedir. Buna karşın hreflang etiketinin doğru kullanılması halinde ziyaretçilerinizin uzun süre sitenizde kalmasını sağlamaktadır. Böylece farklı pek çok dilden, pek çok bölgeden ziyaretçi kazanabilirsiniz.
Hreflang etiketi, internet kullanıcılarının ana dillerine en uygun olan sayfaları hazırlamanıza yardımcı olmaktadır. Bu durum, ziyaretçilerin sayfanızda beklediğinizden çok daha uzun süre kalmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda hemen çıkma oranında önemli ölçüde düşüşün yaşandığını görebilirsiniz. Tüm bunlar arama motorlarının, kullanıcı deneyimini ciddiye almasından kaynaklanmaktadır. Yani hreflang etiketi, arama motoru optimizasyonu ve sıralamalar açısından önemli bir etki sahibidir. Hreflang etiketinin web site sahipleri tarafından kullanılmasının diğer bir nedeni ise farklı dillerdeki içerik sürümlerini kopya içerik olarak algılamasıdır. Sizler Hreflang etiketi kullanarak bu sayfaların Google tarafından anlaşılmasını sağlayabilirsiniz.